Saturday, February 27, 2010

Karamah merupakan satu kemuliaan yang diberikan oleh Allah kepada hamba-hambaNya yang soleh dan juga pembantu-pembantu agamaNya.

Orang Melayu suka sangat tentang cerita karamah atau keramat yang berbentuk hissi (fizikal).
Kalau cerita pasal para Nabi pun, orang kita suka dengar cerita tentang cerita mukjizat cahaya putih keluar dari ketiak Nabi Musa, tongkat Nabi Musa, atau cerita tentang Nabi Isa lahir tanpa bapa, atau kisah kelahiran Nabi Muhammad yang mana terpadam api majusi yang beribu tahun dinyalakan, atau perjalanan Nabi terakhir itu yang dilindungi awan.

Tidak salah mengimani hal-hal ini, yang ia pun diceritakan dalam Al Quran mahupun sirah. Tetapi biasanya kita terlupa tentang karamah yang Allah beri yang bersifat maknawi.

Sedangkan karamah yang paling penting adalah yang bersifat maknawi.
Iaitu apabila Allah memberikan pertolongan, kekuatan serta peluang yang lebih besar untuk terus melakukan amal soleh dan jihad yang sedang dilakukan oleh pembantu-pembantu agama Allah. Allah membantu menyampaikan dakwahnya ke hati-hati masyarakat, Allah membantu menegakkan perkataan yang baik, Allah terus meluaskan penerimaan manusia terhadap usaha-usaha dakwah dan meramaikan lagi gerombolan manusia menerima hidayah daripadaNya.

Apatah lagi, tatkala hari dem hari, kehidupan daie disibukkan dengan urusan pekerjaan, kekeluargaan, dan hal-hal lain. Moga tidak berputus asa untuk bermujahadah bahawa pertolongan Allah itu dekat.

Marilah bersama-sama mengangkat hati-hati dan jiwa-jiwa kita ke peringkat tertinggi. Iaitu mendekatkan lagi dengan Allah s.w.t, kerana di situ punca segala kekuatan dan punca segala kemenangan kepada setiap usaha kita.

No comments: